Hvis du vil tjene penge på at hjælpe andre.
Hvis du har en opgave der skal løses.
Vores håndværkere og eksperter svarer løbende på spørgsmål, eller måske er der en anden bruger som kan hjælpe dig.
Du modtager en mail fra os, når der er svaret.
Spar dig selv for tid og besvær - få din to-do liste udført
1
Beskriv din opgave
2
Fastæt dit budget
3
Modtag tilbud og vælg din Handyhander
Hej Elektrikker Jeg står for at skal flytte ind i en lejlighed hvor jeg har fået tilladelse til at sætte en opvaskemaskine ind, men det ligger sådan at der kun er et kraft stik i køkkenet og det bliver brugt til konfuret også er mit spørgsmål om man kan dele sådan et stik hvis man får en elektrikker til at komme og lave det fordi ellers så kan jeg godt skyde en hvid pind efter den opvaskemaskine Hilsen Rasmus
Hej Rasmus Hvis du påtænker at anvende ovn og opvaskersamtidigt, så risikerer du at den samlede effekt vil blive for stor og medfører sikringer der smelter konstant. Det har selvfølgelig også noget at sige om det er et gaskomfur du har??(Mindre elektrisk forbrug) Såfremt du ikke påtænker at anvende begge dele samtidigt, så er der ingen umiddelbar hindring for at udvide kraftinstallationen. Nye hvidevarer som vaskemaskiner, opvaskemaskiner mv. kører rent faktisk kun på 230V (kraft er 400V). Så har du stikkontakter som er opdelt nogle lunde fornuftigt på sikringsgrupperne, så er der ingen problemer i i at få den tilsluttet.
det er et alm. elektrisk konfur, og opvaskemaskine køre 230 V. så det skulle kunne lade sig gøre at få en elektrikker til at lave to udtag fra den og at de begge skulle kunne køre samtidlig ? eller har jeg misforstået ? Hilsen Rasmus
At den er 230 V betyder det at den kan tilsluttes en alm. stikkontakt ?
Ja det kan sagtens lade sig gøre og ja, 230V betyder at du kan slutte den til en alm. stikkontakt.
Tak for hjælpen så skulle det ikke være noget problem at sætte den til......
Når nu vaskemaskinen er udstyret med 3 ledere, dvs. 230V med jord og der ikke er jordforbindelse i almindelige stik-kontakter. Kan man se bort fra jord'en? Jeg har haft besøg af en elektriker og han skulle lave en ny gruppe sagde han (for at få jorden med, går jeg ud fra?!?. jeg bor i en lille lejlighed og komfuret og køleskabet (tror jeg) sidder på deres egen gruppe (16A) og resten på 2 grupper (10A).
Hej Thomas Det kommer an på hvor gammel installationen er: EL-RAADS MEDDELSE 16/04 "For installationer udført efter 1. april 1994 gælder følgende ved udskiftning af brugsgenstande eller tilslutning af nye brugsgenstande til disse installationer: Brugsgenstande af klasse I(bla. vaskemaskiner) skal forbindes til beskyttelseslederen. For eksisterende installationer udført før 1. april 1994 gælder følgende ved udvidelser eller ændringer samt ved udskiftning af brugsgenstande eller tilslutning af nye brugsgenstande til disse installationer: Anvendes HFI- eller HPFI-afbryder til beskyttelse, kræves ingen beskyttelsesleder." Iøvrigt er der for nyligt fremlagt krav om at alle installationer indeholdende udtag på op til 16A, skal beskyttes med HPFI. De nye regler gælder med tilbagevirkende kraft. Kilde: http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/index.aspx?id=1900ea13-d099-4051-bd9b-6efe4559cf87
Tak for svaret. Nu har jeg fået et tilbud på ca. 2000 inkl moms for en ny gruppe med nulling (jord? hvis det er tilgængeligt), samt stikkontakt med jord og fremføring af kabel. Det lyder satme billigt...