Hvordan blev cykling i København normen Opret din opgave og modtag bud gratis på Handyhand.dk Spar dig selv for tid og besvær - få din to-do liste udført 1 Beskriv din opgave 2 Fastæt dit budget 3 Modtag tilbud og vælg din Handyhander Modtag bud gratis Find arbejdsopgaver Hvordan blev cykling i København normen Af: Hanne Østergaard Print Hvordan blev cykling i København normen Nederlandene er verdens såkaldte cykelcentrum med op mod 20 millioner cykler til en befolkning på 17 millioner. Men København kan sagtens kaldes verdens cykelhovedstad. Københavns cykelstrategi I 2001 formulerede København sin første cykelstrategi med offentliggørelsen af "Cykelpolitik 2002 - 2012" som en måde at prioritere cyklingen i byplanlægningen, signalere dens betydning for byen og koordinere initiativer til forbedring af cykelforholdene."Det, vi lærer her, er, at samfundet har gavn af, at folk cykler. Det er bedre for samfundet, hvis folk cykler ud fra mange forskellige synsvinkler, fra ressourceintensitet til folks sundhed," siger Stefan Gössling fra Lunds Universitet , i et interview. "Hvis vi vil have folk til at cykle, er vi nødt til at ændre vores tilgang til byernes infrastruktur. Cyklisterne vil kun cykle, når de føler sig fysisk sikre, og når det går hurtigt, hvilket betyder, at de skal være fysisk adskilt fra bilerne," tilføjer han.For folk, der ikke bevæger sig meget og har en stillesiddende livsstil: kontorarbejdere, spillere, IT-specialister osv. er cykler ikke kun et transportmiddel, men også en måde at forbedre sundheden på. Hvorfor er cykler så populære i København En af hovedårsagerne til cykelsportens popularitet i Danmark er det netværk af stier, herunder innovative broer, som danner cykelsuperstier på tværs af byen. Dette er måske nøglen til at forstå, hvorfor København også er et af de sikreste steder at være cyklist.København har vist, at med et netværk af enkel, sikker og sammenhængende infrastruktur kan cyklen være en konkurrencedygtig transportform for folk i alle aldre og med alle evner. Hold til Højre / Keep Right I Danmark skal alle køre i højre side af vejbanen. Det gælder også for cykelstien, hold dig til højre. Hvis der ikke er nogen cykelsti, skal du køre i højre side af vejen og holde dig til højre. Du må aldrig cykle imod trafikstrømmen.At sætte sig på en cykel i København for første gang kan virke lidt skræmmende for nogle. Men det skal du ikke være bange for! Det bedste råd er at undgå de større gader i myldretiden tidligt om morgenen og sent om eftermiddagen, hvor alle de lokale skynder sig til og fra arbejde og skole.Forvent at betale ca. 300-650 kr. for 24 timers cykeludlejning plus ca. 40 kr. for en hjelm. Investeringer i cykling København er kendt som et paradis for cyklister, et sted, hvor cyklen behandles lige så godt, hvis ikke fortrinsvis, som bilen. Der er langvarige kulturelle årsager til dette, men også mere strukturelle faktorer. En af disse er, hvordan byen retfærdiggør sine investeringer i cykling i forhold til andre transportformer.LA Times skriver, at Københavns succes skyldes en kombination af politisk lederskab og offentlige investeringer - omkring 115 millioner dollars i cykelinfrastruktur i det seneste årti. København har cykelstier på gaderne, dedikerede cykelboulevards og endda broer, der kun er til cyklister og fodgængere. Print