Vent venligst...  
×

Log ind >
Glemt kodeord? Opret profil
OPRET PROFIL

Hvis du vil tjene penge på at hjælpe andre.


OPRET OPGAVE

Hvis du har en opgave der skal løses.

Handyman.dk Log ind Sign-up
Handyman.dk
Log ind
Sign-up klik her
Du er logget ind som
Login
  • Om Handyman.dk
  • Få 3 tilbud
  • Annoncering
  • Bolig Køberådgivning
  • TØMRER/SNEDKER
    • Montage og nybyg
    • Reparation og vedligehold
    • Alt om køkkenet
    • Om materialer
    • Om værktøj
    • Andet
  • ELEKTRIKER
    • Regler og love
    • Udskiftning og montage
    • Om materialer
    • Tips og tests
  • VVS
    • Montage og udskiftning
    • Reparation og vedligehold
    • Varme og energi
    • Andet
  • MALER
    • Indendørs
    • Udendørs
    • Kan det males?
  • MURER
    • Nybygning
    • Reparationer
    • Om materialer
    • Om værktøj
  • GLARMESTER
    • Udskiftning og montage
    • Om materialer
  • HANDYMAN
    • Tips og tricks
    • Kemi
    • Andet
    • Båd
  • GARTNER
    • Beplantning
    • Belægning
    • Skadedyr
    • Om værktøj
    • Andet
  • RENGØRING
    • Rengøring af overflader
    • Pletleksikon
  1. Hjem
  2. >
  3. HANDYMAN
  4. >
  5. Andet
  6. >
  7. Hvordan blev cykling i København normen

Hvordan blev cykling i København normen

Handyhand Logo

Opret din opgave og modtag bud gratis på Handyhand.dk

Spar dig selv for tid og besvær - få din to-do liste udført

1

Beskriv din opgave

2

Fastæt dit budget

3

Modtag tilbud og vælg din Handyhander

Hvordan blev cykling i København normen

Af: Hanne Østergaard Print
Hvordan blev cykling i København normen

Hvordan blev cykling i København normen

Nederlandene er verdens såkaldte cykelcentrum med op mod 20 millioner cykler til en befolkning på 17 millioner. Men København kan sagtens kaldes verdens cykelhovedstad.

 

Københavns cykelstrategi

I 2001 formulerede København sin første cykelstrategi med offentliggørelsen af "Cykelpolitik 2002 - 2012" som en måde at prioritere cyklingen i byplanlægningen, signalere dens betydning for byen og koordinere initiativer til forbedring af cykelforholdene.

"Det, vi lærer her, er, at samfundet har gavn af, at folk cykler. Det er bedre for samfundet, hvis folk cykler ud fra mange forskellige synsvinkler, fra ressourceintensitet til folks sundhed," siger Stefan Gössling fra Lunds Universitet , i et interview. "Hvis vi vil have folk til at cykle, er vi nødt til at ændre vores tilgang til byernes infrastruktur. Cyklisterne vil kun cykle, når de føler sig fysisk sikre, og når det går hurtigt, hvilket betyder, at de skal være fysisk adskilt fra bilerne," tilføjer han.

For folk, der ikke bevæger sig meget og har en stillesiddende livsstil: kontorarbejdere, spillere, IT-specialister osv. er cykler ikke kun et transportmiddel, men også en måde at forbedre sundheden på.

 

Hvorfor er cykler så populære i København

En af hovedårsagerne til cykelsportens popularitet i Danmark er det netværk af stier, herunder innovative broer, som danner cykelsuperstier på tværs af byen. Dette er måske nøglen til at forstå, hvorfor København også er et af de sikreste steder at være cyklist.

København har vist, at med et netværk af enkel, sikker og sammenhængende infrastruktur kan cyklen være en konkurrencedygtig transportform for folk i alle aldre og med alle evner. 

 

Hold til Højre / Keep Right

I Danmark skal alle køre i højre side af vejbanen. Det gælder også for cykelstien, hold dig til højre. Hvis der ikke er nogen cykelsti, skal du køre i højre side af vejen og holde dig til højre. Du må aldrig cykle imod trafikstrømmen.

At sætte sig på en cykel i København for første gang kan virke lidt skræmmende for nogle. Men det skal du ikke være bange for! Det bedste råd er at undgå de større gader i myldretiden tidligt om morgenen og sent om eftermiddagen, hvor alle de lokale skynder sig til og fra arbejde og skole.

Forvent at betale ca. 300-650 kr. for 24 timers cykeludlejning plus ca. 40 kr. for en hjelm.

 

Investeringer i cykling

København er kendt som et paradis for cyklister, et sted, hvor cyklen behandles lige så godt, hvis ikke fortrinsvis, som bilen. Der er langvarige kulturelle årsager til dette, men også mere strukturelle faktorer. En af disse er, hvordan byen retfærdiggør sine investeringer i cykling i forhold til andre transportformer.

LA Times skriver, at Københavns succes skyldes en kombination af politisk lederskab og offentlige investeringer - omkring 115 millioner dollars i cykelinfrastruktur i det seneste årti. København har cykelstier på gaderne, dedikerede cykelboulevards og endda broer, der kun er til cyklister og fodgængere. 
Print

Forfatter

Hanne Østergaard
Vist 3674 gange Udskrevet 0 gange Forbehold / Rettigheder »
Næste tip: Boligmarkedet giver rigtig gode indtjeningsmuligheder

Relaterede artikler:

  • Sådan tilslutter du en opvaskemaskine – trin for trin
    Sådan tilslutter du en opvaskemaskine – trin for trin
  • Sådan hyrer du en lokal handyman
    Sådan hyrer du en lokal handyman
  • Hele vaskemaskinen er ikke ødelagt, når en del går i stykker
    Hele vaskemaskinen er ikke ødelagt, når en del går i stykker

Din kommentar:

Kommentar mangler.
Eller indtast navn og e-mail
Send
Handyhand Logo

Hvad skal du have løst?

Vælg en kategori og du er allerede halvvejs på vej mod at få løst din opgave

Handyman icon

Handyman

Gardening icon

Havearbejde

Carpenter icon

Tømrer

Plumbing icon

VVS

Painter icon

Maler

Waste Collection icon

Storskrald

Electrician icon

Elektriker

IT Support icon

IT Support

Moving Help icon

Flyttehjælp

Furniture Assembly icon

Møbelsamling

Cleaning icon

Rengøring

Window Cleaning icon

Vinduespudsning

Seneste HANDYMAN spørgsmål

  • ophug og bortskaffelse af gammel campingvogn Hej!Jeg har en gammel campingvogn stående i Hillerød, som jeg gerne vil have ski...
  • Bitssæt Jeg har fået et bitssæt af mærket Caterpillar. Jeg kan ikke finde en skruem...
  • Ophæng af fjernsyn Hej.Jeg skal have sat et TV på 65 tommer op på en siporexvæg.sættet ko...
  • Søger vridere HejVed nogen hvor jeg kan købe disse specielle vridere? Sidder i kantliste på fo...

Mest populære HANDYMAN artikler

  • Hvordan blev cykling i København normen
    Hvordan blev cykling i København normen
  • Handyman idéer med ungerne
    Handyman idéer med ungerne
  • Måleværktøjer - sådan måler du op
    Måleværktøjer - sådan måler du op
  • Hjælp hvis huset synker - huse uden støbt fundament
    Hjælp hvis huset synker - huse uden støbt fundament
Handyman - Test din viden Ved du egentligt hvordan du ...? Gå til test »
HANDYMAN.DK
[email protected]
Persondatapolitik