Få maksimalt udbytte af din online tilstedeværelse med linkbuilding Opret din opgave og modtag bud gratis på Handyhand.dk Spar dig selv for tid og besvær - få din to-do liste udført 1 Beskriv din opgave 2 Fastæt dit budget 3 Modtag tilbud og vælg din Handyhander Modtag bud gratis Find arbejdsopgaver Få maksimalt udbytte af din online tilstedeværelse med linkbuilding Af: Hanne Østergaard Print Få maksimalt udbytte af din online tilstedeværelse med linkbuilding Langt de fleste virksomheder har en hjemmeside i dag. Den benyttes som et online ‘hjem’ for virksomheden og er det primære ansigt udadtil. Når man har brugt lang tid og mange ressourcer på at opbygge en god hjemmeside, kan det føles meget frustrerende, hvis ingen besøger den. Den manglende hjemmeside trafik kan muligvis skyldes, at du rangerer lavt på de Google-søgeord, som er relevante for din virksomhed. Det kan der heldigvis gøres noget ved. Der findes nemlig en række bureauer og konsulenter, som er eksperter i Google optimering for danske virksomheder. De arbejder ofte med linkbuilding, og i det nedenstående kan du blive lidt klogere på, hvad det er. Ekstern, intern og udgående linkbuilding Linkbuilding drejer sig kort og godt om de links, der eksisterer på nettet, som er tilknyttet din hjemmeside på én af tre måder; ekstern, intern eller udgående. Ekstern linkbuilding omhandler links på andre hjemmesider, som fører ind til din hjemmeside. Denne type links kan give stor værdi for din virksomhed. Det skyldes, at hvis Google vurderer, at linket er en del af en relevant tekst på en troværdig hjemmeside, så øger det også troværdigheden af din hjemmeside i Googles algoritmer. Interne links refererer til den interne linkstruktur, du har på din egen hjemmeside. Det vil sige links til undersider eller underkategorier. Disse øger brugervenligheden på din hjemmeside, hvilket Google rigtig godt kan lide. De udgående links ligger også på din egen hjemmeside, men refererer i stedet til andre hjemmesider end din egen. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilke sider du linker til. De skal være troværdige og relevante, og så skal du helst undgå at linke til dine konkurrenter. Det hele handler om Google Som du nok har regnet ud nu, så er Google nøglen til succes her. Faktisk er linkbuilding en del af det ekspertisefelt, der kaldes SEO. Det står for ‘Search Engine Optimization’ - eller søgemaskineoptimering på dansk. Dette felt drejer sig om at få en hjemmeside til at rangere højest muligt på Google på specifikke søgeord. Dette vægtes højt af mange virksomheder, da der er rigtig stort potentiale i Google, når det handler om at skabe trafik på din hjemmeside. Generelt kan man sige om Google, at deres algoritmer ændrer sig lidt hele tiden. Derfor kan det til tider være svært selv at gennemskue, hvad Google kan lide, og hvad Google ikke kan lide. Typisk kan du dog regne med, at algoritmerne er udviklet med brugeren for øje. Derfor skal du ikke betragte SEO eller linkbuilding som en måde at forsøge at snyde Google på. Du skal i højere grad betragte det som en måde, hvorpå du viser Google, at dit indhold er det mest relevante og brugbare for brugerne inden for din branche. Hvis det er nemt for Google at bruge din hjemmeside og gennemskue, hvad du sælger, og den vurderer dig som værende troværdig, så er du godt på vej. Print